ROMA OKTATÁSI ALAP

A Roma Oktatási Alap (REF) egy nemzetközi alapítvány, amelyet 2005-ben hoztak létre, és amelynek célja a romák és a nem romák oktatási eredményeiben fellelhető különbségek megszüntetése. A Közép-, Kelet-, Délkelet-Európában és Törökországban működő képviseleti irodák aktív és növekvő hálózatával a REF támogatásokat, illetve ösztöndíjakat nyújt olyan szervezeteknek és magánszemélyeknek, akik hisznek a minőségi, befogadó oktatás, valamint a szegregáció nélkül működő iskolák és osztálytermek fontosságában.

A kitartás, az igazságosság és az elszámoltathatóság szervezeti értékeire támaszkodva a támogatási program célja az oktatott roma gyermekek, fiatalok és szülők számának növelése, akik a változás aktív hangjaivá válhatnak. Ezzel párhuzamosan a program támogatja az eredményorientált intézkedéseket, mintát szolgáltat a REF-modellek hatékonyságára és eredményességére. A roma közösség igényeinek több mint tíz éven keresztül történő vizsgálatának, a támogatások kezelésének, nyomon követésének és értékelésének segítségével 5 alapvető modell kidolgozása történt meg.

  1. Az óvodai oktatáshoz való hozzáférés bővítése
  2. A romák teljes körű részvételének biztosítása az alapoktatásban
  3. A középfokú oktatáshoz való hozzáférés bővítése
  4. A felsőoktatáshoz való hozzáférés bővítése
  5. A romák deszegregációjának és integrációjának biztosítása az oktatásban

Számos érdekelt fél – köztük a nemzeti kormányok, az Európai Bizottság és a Világbank – is elismerte, hogy a REF jelentősen hozzájárult a roma gyermekek oktatási eredményeinek javításához. Több országban a REF jól megalapozott partnerségben működik együtt a kormányokkal, a helyi önkormányzatokkal és a civil társadalmi szervezetekkel.