ROMA OKTATÁSI ALAP
A Roma Oktatási Alap (REF) egy nemzetközi alapítvány, amelyet 2005-ben hoztak létre, és amelynek célja a romák és a nem romák oktatási eredményeiben fellelhető különbségek megszüntetése. A Közép-, Kelet-, Délkelet-Európában és Törökországban működő képviseleti irodák aktív és növekvő hálózatával a REF támogatásokat, illetve ösztöndíjakat nyújt olyan szervezeteknek és magánszemélyeknek, akik hisznek a minőségi, befogadó oktatás, valamint a szegregáció nélkül működő iskolák és osztálytermek fontosságában.
A kitartás, az igazságosság és az elszámoltathatóság szervezeti értékeire támaszkodva a támogatási program célja az oktatott roma gyermekek, fiatalok és szülők számának növelése, akik a változás aktív hangjaivá válhatnak. Ezzel párhuzamosan a program támogatja az eredményorientált intézkedéseket, mintát szolgáltat a REF-modellek hatékonyságára és eredményességére. A roma közösség igényeinek több mint tíz éven keresztül történő vizsgálatának, a támogatások kezelésének, nyomon követésének és értékelésének segítségével 5 alapvető modell kidolgozása történt meg.
- Az óvodai oktatáshoz való hozzáférés bővítése
- A romák teljes körű részvételének biztosítása az alapoktatásban
- A középfokú oktatáshoz való hozzáférés bővítése
- A felsőoktatáshoz való hozzáférés bővítése
- A romák deszegregációjának és integrációjának biztosítása az oktatásban
Számos érdekelt fél – köztük a nemzeti kormányok, az Európai Bizottság és a Világbank – is elismerte, hogy a REF jelentősen hozzájárult a roma gyermekek oktatási eredményeinek javításához. Több országban a REF jól megalapozott partnerségben működik együtt a kormányokkal, a helyi önkormányzatokkal és a civil társadalmi szervezetekkel.
FORRÁSOK