JEZSUITA ROMA SZAKKOLLÉGIUM
Roma.chance.edu – Cherhaja (Csillagok) program
Misszió
Tehetséges roma középiskolások felkészítése a továbbtanulásra, helyi mentorok segítségével.
Célcsoport
Roma származású és/vagy hátrányos helyzetű, elsősorban 10–11. évfolyamos diákok, akik képesek és motiváltak a továbbtanulásra, de külső segítségre is szorulnak a készségfejlesztés, idegennyelv-tanulás vagy érettségi/felvételi előkészítés terén.
Probléma
A felsőoktatásban tanuló magyarországi romák száma, illetve a romák között felsőfokú végzettséggel rendelkezők részaránya rendkívül alacsony. Jelenleg – a roma szakkollégiumok felmérése alapján – a főiskolára, egyetemre kerülő roma, hátrányos helyzetű diákok kb. egyötöde rendelkezik csak középfokú nyelvvizsgával, míg sokan egyéb készségbeli hátránnyal küzdenek. A felsőoktatási képzési költségek és a megélhetéshez kapcsolódó kiadások fokozatos emelkedése miatt csökkenhet az egyetemre, főiskolára kerülő romák száma, és így a 2000-es években – részint a roma felsőoktatási integrációs programoknak köszönhetően – elindult pozitív folyamatoknak vége szakadhat. Mindez a romák társadalmi felzárkózása szempontjából beláthatatlan következményekkel járhat.
Projektcél
A felsőoktatásba készülő roma, illetve hátrányos helyzetű középiskolások idegennyelvi, szociális és szakterületi készségfejlesztése mentorok bevonásával. A mentorok lakó-, illetve képzési helyszínen elérhető, a felzárkózást, készségfejlesztést biztosító felnőtt segítők, akik a diákot – a sikeres felsőoktatási felvételi érdekében – a közösen kidolgozott egyéni fejlesztési tervben kitűzött céljaik elérésében támogatják.
Tevékenységek
A programban helyi közösségekben élő mentorokon keresztül érik el a továbbtanulásra készülő, tehetséges, de hátrányos helyzetük miatt nyelvi vagy egyéb kulcskompetenciákban hiányossággal küzdő diákokat. A mentor megbízási díj ellenében legfeljebb két diákot támogat, heti rendszerességű kapcsolattartás mellett nyelvi és egyéb képzésekhez, tantárgyi felkészítési lehetőségekhez segítve őket.
A mentori munka központi eleme az egyéni fejlesztési tervben meghatározott célkitűzések elérésének segítése és nyomon követése. A mentor feladatai közé tartozik a diákok szociális készségeinek fejlesztése, kulturális programokba való bevonása. A bevont diákok természetbeni juttatásokban (iskolaszer, sportruházat, szükség szerint IT-eszközök) részesülnek, továbbá részt vehetnek – lehetőség szerint helyben biztosított – ingyenes nyelvtanfolyamokon, készségfejlesztésben és tantárgyi felkészítőkön.
Várt eredmények, hatások
A mentorprogramban részt vevő roma és hátrányos helyzetű diákok számára jelentősen megnő az egyetemre/főiskolára kerülés esélye. Az egy vagy két tanévig tartó fejlesztési folyamat célja, hogy a mentori segítséggel felkészült diákok nyelvvizsgát tegyenek, készségeikben fejlődjenek, így eséllyel jelentkezzenek a felsőoktatásba. A mentorprogramban – a 2019/2020-as és 2020/2021-es tanévben – összesen kb. 40 diák vesz részt.
Projektidőszak, támogató
A projekt a svájci Auxilium Alapítvány és a Porticus Amsterdam C.V. támogatásával valósul meg, 2019 januárjától 2021 decemberéig.
Megvalósítók
Jezsuita Roma Szakkollégium – Budapest (vezető partner); Szegedi Keresztény Roma Szakkollégium