SZLOVÁK KORMÁNYZATI INTÉZET
A Szlovák Kormányzati Intézet egy nonprofit, nem állami szervezet, mely a jó kormányzati és közpolitikai irányelvek követésére fókuszál. Missziója, hogy olyan megoldások keresését kezdeményezze és mozdítsa elő, amelyek javítják a közforrások elosztására vonatkozó döntések meghozatalának és végrehajtásának folyamatát úgy, hogy az megfeleljen a társadalom igényeinek, valamint jó, hozzáférhető, átlátható és hatékony közszolgáltatásokat biztosítson a polgárok számára. Az SGI kutatásokat és szakpolitikai elemzést végez az oktatás, a foglalkoztatottság, az átláthatóság és a helyi önkormányzatok területén, és részt vesz a romák oktatásba és munkaerőpiacra való beilleszkedésével kapcsolatos különböző kutatási és érdekképviseleti projektjeiben. 2018 áprilisa óta az SGI aktívan részt vesz ,,A második esély oktatást aktívan támogató közigazgatás” projekt végrehajtásában. A projekt során (1) annak végrehajtói megpróbálnak kialakítani egy második esélyt biztosító oktatási rendszert, és (2) oktatást biztosítani a fiatal, marginalizált romák számára, hogy ezáltal növeljék esélyeiket a munkaerőpiacra való sikeresebb integrációban.
„A második esély oktatást aktívan támogató közigazgatás” projekt:
A projektet a Szlovák Kormányzati Intézet (mint vezető szervezet) és az ETP Szlovákia – a Fenntartható Fejlődésért Felelős Központ (NGO partner) valósítja meg az Európai Szociális Alapon belül az Operatív Program a hatékony közigazgatásért pénzügyi támogatása révén.
A projekt a korai iskolaelhagyás növekvő arányára, ezáltal a tanulatlan fiatalok számának növekedésére hívja fel a figyelmet, mely különösen jellemző a fiatal romák körében. Ezzel kapcsolatban foglalkozik azzal, hogy javítani kell a második esély bevezetését és működését az oktatásban. A projekt célja, hogy olyan ajánlásokat dolgozzon ki, amelyek figyelembe veszik a kirekesztett csoportok helyzetét és azokat az akadályokat, amelyekkel tagjaik szembesülnek az oktatáshoz való hozzáférésben.
Közösségi szint
A projektet 4 kelet-szlovákiai településen vezették be, melyek Luník IX., Veľká Ida, Rankovce és Stará Ľubovňa, ahol marginalizált csoportokból származó fiatal romákkal dolgoztak Minden településen egy szociális pedagógus és egy iskola utáni tanár nyújtott támogatást a fiatalok csoportjának. Az akcióterv fő eleme a toborzási folyamat volt, amelynek során arra ösztönözték a fiatal romákat, hogy a második esély révén csatlakozzanak a formális oktatási rendszerhez. Miután megtették, a szociális pedagógus és az iskola utáni tanár mentorálást és korrepetálást biztosított számukra az iskola utáni informális találkozókon. Ezek során a diákok motivációjának erősítésére fektettek nagy hangsúlyt (többek között szabadidős tevékenységek révén, mint például mozilátogatás, példaképek bemutatása, velük való találkozás, különböző településekre tett kirándulások stb.).
Az érdekelt felekkel való együttműködés
A második esély programban részt vevő iskolák képviselőivel, az önkormányzati régiók képviselőivel és más intézményi szereplőkkel (például Munkaügyi Hivatal, közmunkások stb.) való együttműködés révén a projekt célja, hogy a felismerje a projekt megfelelő működésének esetleges akadályait, és elősegítse az azonosított problémák megoldását.